Ve chvíli, kdy je balík předán do přepravy GLS (vyzvednut kurýrem nebo podán na výdejním místě), obdrží příjemce první zprávu s informací, že balík bude doručován následující pracovní den.
Proces doručení
Na adresu nebo do široké sítě výdejních míst GLS nabízí doručení balíku pro každého příjemce.
Kde je můj balík
1. Doručení na adresu
1. Standardní doručení balíku
V drtivé většině případů je balík dodán příjemci osobně. Příjemce podpisem potvrdí, že doručení balíku proběhlo úspěšně a předaný balík nenese známky poškození. Balík může za příjemce převzít i jiná osoba zdržující se v domácnosti příjemce. GLS v každém případě zaznamená jméno přebírající osoby.
2. Jestliže nikdo není na adrese přítomen
GLS se snaží navázat komunikaci s příjemcem a domluvit s ním vhodnou alternativu ještě ten den. Příjemce může např. požádat o uložení v nejbližším výdejním místě GLS, případně u souseda. GLS se zeptá sousedů příjemce, zda jsou ochotni balík převzít. Po uložení je příjemci poslána potvrzující zpráva s adresou výdejního místa GLS nebo jménem souseda, který balík přebral.
3. Oznámení o uložení zásilky
Jestliže balík nelze doručit na uvedenou doručovací adresu, doručující řidič zanechá oznámení o zásilce. Oznámení je vhozeno do poštovní schránky, v případě její nedostupnosti je vylepeno na vstupní dveře. Oznámení obsahuje číslo balíku, informace o důvodu nedoručení, místo uložení a kontakt na GLS. Balík, který není možno uložit ve výdejním místě GLS nebo u souseda, je přepraven zpět do regionálního depa a GLS v dalších pracovních dnech provede druhý, případně třetí pokus o doručení.
4. Další pokusy o doručení
Pokud se doručení balíku nezdařilo, podnikne GLS v následujících 5 pracovních dnech další pokus o doručení. Příjemce může vybírat pro další pokus o doručení z několika možností. Pokud není žádná možnost vybrána, podnikne GLS automaticky další pokus o doručení na původní adresu. Pokud není ani druhý pokus o doručení úspěšný a s příjemcem se nepodaří navázat kontakt, případně s ním nalézt alternativní řešení, je balík vrácen zpět odesílateli.
Informování příjemce při doručení na adresu
1. Předání balíku do přepravy
1. Předání balíku do přepravy
2. Informování o časovém okně
2. Informování o časovém okně
Balík se nachází na doručovacím depu, kde jej kurýr nakládá na rozvozové auto. Příjemce v ranních hodinách obdrží zprávu s dvouhodinovým časovým oknem, kdy proběhne doručení.
3. Informace o dalším postupu
3. Informace o dalším postupu
V případě, kdy první pokus o doručení není úspěšný, obdrží příjemce odkaz na online aplikaci Delivery manager, kde si může pohodlně a zdarma nastavit parametry pro další doručení balíku.
2. Doručení do výdejních míst GLS
1. Volba doručení v nákupním košíku
Už v procesu tvobry objednávky na e-shopu lze zvolit přímé doručení do výdejního místa GLS. Síť výdejních míst GLS v České republice je tvořena GLS Parcel Shopy, samoobslužnými balíkomaty GLS Parcel Box a partnerskými AlzaBoxy.
Výdejní místa GLS jsou vhodná pro balíky o max. váze 20 kg a délce 100 cm pro GLS Parcel Shopy a 55 cm pro GLS Parcel Boxy. Úložní doba v GLS Parcel Shopech je 5 pracovních dnů, v GLS Parcel Boxech a AlzaBoxech 3 kalendářní dny.
2. Přesměrování během přepravy
Doručit balík do výdejního místa GLS lze i pomocí přesměrování během samotné přepravy balíku na adresu.
3. Informování příjemce o doručení
V okamžiku doručení do výdejního místa příjemce obdrží SMS a e-mail s PIN kódem pro vyzvednutí balíku.
4. Lhůta pro vyzvednutí balíku
- GLS Parcel Shop: až 5 pracovních dní
- GLS Parcel Box: až 3 kalendářní dny
- AlzaBox: až 3 kalendářní dny
Pokud příjemce nestačí balík během dané lhůty vyzvednout, může si požádat o prodloužení úložní doby na tel. čísle 567 771 111 nebo info@gls-czech.com.
5. Úhrada dobírky na výdejním místě
- GLS Parcel Shop: hotově, platební kartou, online přes GoPay
- GLS Parcel Box: platební kartou, online přes GoPay
- AlzaBox: online přes GoPay
6. Upomínka v případě nevyzvednutí
GLS zasílá upomínkovou SMS zprávu s informací o vypršení lhůty, po jejímž uplynutí bude balík vrácen zpět odesílateli.
Informování příjemce při doručení do výdejního místa
1. Předání balíku do přepravy
1. Předání balíku do přepravy
Ve chvíli, kdy je balík předán do přepravy GLS (vyzvednut kurýrem nebo podán na výdejním místě), obdrží příjemce první zprávu s informací, že balík bude doručován následující pracovní den.
2. Zaslání PIN kódu v momentě doručení do výdejního místa
2. Zaslání PIN kódu v momentě doručení do výdejního místa
Ve chvíli, kdy je balík doručen do vybraného výdejního místa, obdrží příjemce SMS a e-mail s adresou výdejního místa, PIN kódem a instrukcemi pro vyzvednutí balíku.
3. Upomínka v případě nevyzvednutí
3. Upomínka v případě nevyzvednutí
Pokud není balík ke konci úložní doby vyzvednutý, obdrží příjemce SMS zprávu jako připomínku nevyzvednutého balíku. Pokud ani po této upomínce není balík vyzvednut, vrátí se odesílateli.
Možnosti pro příjemce
Nedoručený nebo poškozený balík
Míra nedoručených a poškozených zásilek je díky spolehlivým procesům velmi nízká. Pokud příjemce neobdržel balík, doporučuje se následující postup:
- Zkontrolovat SMS a e-mailové zprávy
- Pomocí přepravního čísla balíku zjistit na sledování zásilek stav balíku
- Kontaktovat zákaznické oddělení GLS
